vrijdag 30 juni 2017

Een nieuwe snijmachine ScanNcut

Hallo allemaal,

Voor mijn verjaardag heb ik een Scanncut machine gehad. Ik ben pas in augustus jarig maar ik heb hem nu al gehad zodat ik lekker kan freubelen.

De ScanNcut is een apparaat dat kan scannen en snijden. Het kan plaatjes inscannen (zoals stempelafdrukjes) en deze dan netjes uitsnijden. Vergelijkbaar met het stansen in een Cuttlebug of Big Shot. Alleen hoef je hier niet de draaien en (wat eigenlijk nog veel belangrijker is) je hebt geen losse (dure)stansjes nodig!

Ook heeft het een groot aantal patronen in het geheugen staan die je kunt uitsnijden.
Het apparaat kan tot 400 grams papier, stof, vilt en dun leer snijden.
Verder kun je het bijgeleverde programma op je computer installeren en kun je zelf ontwerpen maken of plaatjes van internet in het geheugen plaatsen.
De ScanNcut kan ook nog tekenen.

In deze blog vertel ik over mijn eerste ervaringen met de ScanNcut. Ik ben begonnen met het scannen en snijden van stempelafdrukjes want daar zal ik het apparaat het meest voor gaan gebruiken.

De ScanNcut


Het apparaat is ongeveer 40 cm breed. Je moet ruimte aan de achterkant vrijlaten want als die scant komt de mat er aan de achterkant uit.


Het snijmesje. Hij staat bij mij op stand 3. Ik gebruik vaak papier tussen de 185 tot 220 gram en dan is stand 3 perfect!


Op het display kun je kiezen voor patroon of scannen.
Ik het scannen uitgebreid getest maar ik zal de schermpjes van de patronen ook laten zien.

scherm 1 verschillende soorten patronen

scherm 2 themas



scherm 3 thema feestdagen


Scannen en snijden

Dan gaan we nu kijken hoe de scanNcut werkt bij een stempelafdrukje. 

Eerst stempel ik een aantal figuurtjes en kleur deze in.


Ik heb gekozen voor een stempelset waar geen bijbehorende stansjes van zijn. Dit is gestempeld op 185 grams aquarelpapier en ingekleurd met Distress inkt.

Vervolgens plaats ik het papier op de scanmat.


De mat heeft een licht klevende laag waardoor het papier goed blijft liggen.

Vervolgens plaats je de mat in het apparaat. Deze scant het patroon en na wat instellingen (zoals een witrandje) gaat het apparaat snijden.


Klaar om te snijden!

Voor dit snijwerk had ie een minuutje nodig.

Vervolgens haal je de mat uit het apparaat en maak je het kader los.


Ik heb gekozen voor een witrandje. Ik heb een aantal sets (stempel met stans) en daar wordt ook altijd een witrandje omheen gelaten. 



En daar zijn de muisjes! Netjes uitgesneden en klaar om op een kaart verwerkt te worden. 
Ik ben heel erg tevreden. 


Hieronder volgt nog een kort filmpje van het snijden.



Ik ga natuurlijk alle andere mogelijkheden nog ontdekken. Mijn ervaringen zal ik met jullie delen via dit blog.

Tot de volgende keer!







1 opmerking: